به تخصصی ترین وبلاگ طیور خوش آمدید
 

راهنمای عملکرد نیمچه گوشتی راس

http://uplod.ir/dmi2xbvc5z86/راهنمای_عملکرد_راس.PDF.htm

پاسخ سوالات دوستان

سلام میخواستم تشکر کنم از بازدیدتون و نظرهای خوبتون .خواستم به چند تا از سوالهای دوستان جواب بدم امیدوارم که مفید باشه . با توجه به گرانی نهاده ها و جوجه و مواد اولیه و سوخت و برق و کارگر واکسن و غیره و ازدیاد انواع مریضی های میکروبی و ویروسی در حال حاضر با این قیمت فروش مرغ شغل مرغداری گوشتی از درامد بسیار پایینی برخوردار است و به کسانی که با پول و سرمایه اولیه کم میخواهند این کارو شروع کنند توصیه میکنم فعلا دست نگه دارن تا وضعیت بهتر بشود . در رابطه با تبدیل مرغداری گوشتی به تخمگذار هم با توجه به سرمایه گذاری اولیه بالای تخمگذار و زمان طولانی تا درامد زایی مرغ تخمگذار توصیه میکنم که اول هزینه های تبدیل و خرید مرغ پولت را برآورد کنید بعد با در نظر گرفتن سرمایه خودتون شروع به این کار کنید در غیر اینصورت وسط کار میمونید و نمیتونید کارو به سرنجام برسونید .

درباره سوال دوستمون در مورد اصالت واکسن باید بگم پچ های روی واکسن نشون میده که واکسن از راه قانونی وارد و پخش شده یا نه . شما میتونید پچ هارو به دامپزشکی منطقه اعلام کنید و اونا با استعلام از طریق جی آی آس به شما بگن واکسن قانونی وارد شده یا نه . البته نمیدونم که آزمایشگاه ها میتونن بگن که واکسن سالم یا نه ولی من از چندتاشون در مورد واکسن دوانه تزریقی پرسیدم گفتن نمیتونیم آزمایش کنیم ولی شاید آزمایشگاههای پیشرفته بتونن آزمایش سالم بودن واکسنو انجام بدن .

نرم افزار کامفار

سلام به مهندسین علوم دامی و دامپروری

نرم افزار کامفار(طرح توجیه اقتصادی) و براتون گذاشتم که همین نرم افزارو دارن تو سایتای دیگه میفروشن که من اونو بصورت رایگان با روش نصب براتون گذاشتم .شما دوستان میتونید جزوه آموزشی هم دانلود کنید . اگه سوالی داشتید میتونید در نظرات بپرسید . امیدوارم براتون مفید باشه.

http://uploadboy.com/5cfrs39zz0h2.html               نرم افزار کامفار

http://uploadboy.com/srrhz1tix3fo.html                 آموزش کامفار


فرق ذات خدا و ذات آدم ها

خدا وقتی یک کار خوب انجام میدهیم چندین کار بد مارو میبخشد ، اما ما آدمها وقتی یک کار بد انجام میدهیم همه کارهای خوب را فراموش میکنیم.

                               

تخم گذار

سلام نزدیک 1 سالی هست که یکی از فارمارو به تخمگذار تبدیل کردیم و در حال تولید تخم مرغ هم هستیم الان هم در حال پرورش جوجه پولت تخمگذار نژاد ال اس ال هستم سعی میکنم از این به بعد براتون از پرورش جوجه پولت و مرغ تخم گذار هم مطالبی بذارم که امید وارم برای فارم های تخم گذار مفید باشه .
                                

جواب

با سلام به بازدید کنندگان محترم چند نفر از دوستان چند تا سوال گذاشتن که متاسفانه ایمیلشونو نذاشتن .

باد کردن شکم در لاشه یا مرغ زنده میتونه دو دلیل مهم داشته باشه یکی ممکن است آب آوردگی شکم باشد که آسیت عامل آن است و که میتونه از کمبود هوا سالن یا خوردن زیاد دارو و بالا بودن سطح اتفاع سالن از سطح دریا ویا خوردن دان پلت میباشدمیتونید با داروی اروتروپین و دادن دان آردی و دادن اکسیژن بیشتر به جوجه مشکل حل کنید . یا میتونه دلیلش تورم روده باشه به دلیل مسمویت ها یا تغییر جیره و...میتونید با داروی کلستین درمان کنید.

هوادهی برای خشک کردن بستر و کم کردن گاز آمونیاک سالن میتواند بسیار موثر باشد.


داروی آویلامایسین که محرک رشد در داروخانه های دامپزشکی پیدا میشود که الان بدلیل تحریم ممکن کمیاب باشد.



خدا نه بهشت

قطاری سمت خدا میرفت همه مردم سوار شدن وقتی به بهشت که رسید همه پیاده شدن یادشون رفت مقصد خدا بود نه بهشت

مدیریت بستر

مدیریت بستر

پرندگانی که در سیستم بستر پرورش می یابند همواره در تماس مستقیم با بستر می باشند این مسئله می تواند تأثیر به سزایی بر عملکرد آنها داشته باشد. کنترل کیفیت و مدیریت صحیح به حفظ شرایط بستر در مطلوبترین حاالت ممکن کمک خواهد نمود بستر محصول بسیار مهمی در پرورش طیور است زیرا پرنده از روز اول در تماس مستقیم با بستر و محتویات آن ( میکروبها-رطوبت-آمونیاک-گردو خاک-بو و ترکیب بستر) می باشد. عدم مدیریت مناسب بستر منجر به تصحیل انتشار برخی بیماریهای عفونی و همچنینایجاد مشکلاتی که درنهایت به زیانهای هنگفت اقتصادی منتهی می شود، می گردد.مشکلات بستر هنوز به طور اختصاصی رده بندی و شناسایی نشده است چراکه این مشکلات معمولاً در ارتباط با سایر مشکلات مدیریتی مطرح می شوند. انواع مختلفی از بستر در سالنهای مرغداری مورد استفاده قرار می گیرند که از آن میان تراشه های کاج تراشه های چوب سخت پوسته کاج یا چوب سخت- پوسته برنج- پوست بادام زمینی ماسه چوب خرد شده ذرت پوشال خرد شده علف خشک یا علوفه ذرت و کاغذ فرآوری شده می توان اشاره کرد. میزان استفاده مواد تشکیل دهنده بستر 2-5 کیلوگرم در هر متر مربع و نوع ماده مصرفی نیز با توجه به مزایا و معایب هرکدام ازین مواد و با درنظر داشتن شرایط واحد پرورش انتخاب می گردد.

 

مدیریت سالنها

تمیز کردن سالنهای با کف سیمانی ساده تر از سالنهایی است که کف آنها با خاک پوشیده شده است در چنین سالنهایی ضد عفونی بستر قدیمی پس از تخلیه معمولاً بی اثر بوده و باقیمانده بستر قبلی و مواد آلوده همچنان باقی خواهد ماند که می تواند به عنوان منبع آلودگی در گله جدید مطرح باشد.

در برخی از سالها مشکل خیسی بستر همیشگی است، سالنهای با ساختمان نامناسب به خصوص در جاهایی که سقف به خوبی عایق بندی نشده است منجر به تولید رطوبت و مرطوب شدن بستر می شود این مشکل همچنین می تواند به واسطه نیپلهای آبخوری فرسوده که برای مدت بیش از 5 سال مداوم در سیستم آبخوری به کار رفته اند  رخ دهد بنابراین تعویض به موقع سرپستانکهای فرسوده می تواند به بهبود کیفیت بستر کمک نماید.

گزارشات نشان می دهد که تعویض سرپستانکهای فرسوده باعث کاهش حجم توده های تشکیل شده بستر به میزان 50 تا 90% گردیده است. از سایر نکات مدیریتی موثر در این راستا می توان به تنظیم فشار آب- تنیم ارتفاع مناسب خطوط آبخوری و فلاش متناوب سیستم و بهداشت خطوط آبخوری اشاره کرد. زمانیکه توده های زیادی از بستر زیر آبخوریها تشکیل می شود لازم است که بستر را زیرو رو کنیم و یا روی آن را با بستر جدید و خک بپوشانیم.

               

 دما و رطوبت

اگر تعداد یا محل نصب هواکشها به درستی محاسبه نشده باشد یا چنانچه با دور نامناسب گردش کند باعث تعویض ضعیف هوا در نقاطی از سالن خواهد شدکه این مسئله باعث جذب رطوبت موجود در هوا توسط بستر و یا عدم تبخیر رطوبت از بستر می گردد به دنبال این شرایط رشد باکتری و قارچ در بستر اجتناب ناپذیر خواهد بود به خصوص وقتیکه دمای سالن بالا باشد.

تهویه نامناسب، به همراه دما و رطوبت بالا، باعث افزایش تولید آمونیاک در هوای سالن خواهد شد، این میزان ممکن است به حد خطرناک برسد که هم برای انسان و هم برای گله مضر باشد. در موارد حاد، تولید بیش از حد آمونیاک باعث بروز مشکلات وبیماریهای مختلفی نظیر کوکسیدیوز، تاول سینه، سوختگیهای ناشی از آمونیاک و عفونتهای تنفسی می گردد.

 

محتویات دان

ممکن است اجزای خاصی از دان حاوی مقادیر بالائی از مواد نظیر سبوس گندم، دانه کنجد یا ذرت (که همه ملین هستند) بوده و باعث آبکی و بدبو شدن مدفوع شوند. بنابراین می بایست این محتویات را با سایر ترکیبات موجود در دان بالانس کرد تا از اثر ملینی آنها کاسته شود.

استفاده از چربیهای با کیفیت پایین که غیر قابل جذب بوده و به طور کامل دفع می شوند، منجر به تولید بستر روغنی گشته که به مرور زمان این بستر دجار فساد شده و باعث انتشار بوی تعفن در سالن خواهد شد.

به خصوص در گله های تخمگذار توصیه می شود که در 4 هفته ابتدای پرورش، به میزان 3 گرم در روز برای هر پرنده روی بستر مخلوطی از دانه های خوراکی پخش شود و این میزان به مرور افزایش یابد تا در زمان تولید به 10 گرم برسد، این عمل از تجمع پرنده ها در هوای سرد زمستان در یک نقطه خاص از سالن جلوگیری و به تبع آن از خیس تر شدن بخشی از بستر جلوگیری خواهد کرد. این عمل همچنین باعث می شود که پرنده ها به نقاطی که بستر خیس است نیز رفته و تهویه بهتری را برای این نقاط فراهم کنند.

 

سطح انرژی دان

هرچه انرژی جره بیشتر شود، میزان رطوبت بستر کاهش یافته و کیفیت آن افزایش می یابد این مسئله منجر به کاهش میزان بروز درماتیت کف پا، جراحات پنجه و سایر مشکلات خواهد شد.

جدول1- مزایا و معایب مواد مختلف تشکیل دهنده بستر ( منبع: 2005 C.W.Ritz et al)

تراشه کاج

بستر بسیار مناسبی است ولی توزیع آن محدود و قیمت آن نیز بالاست.

تراشه چوب سخت

معمولاً رطوبت زیادی دارد و احتمال رشد قارچهای خطرناک در آن در صورت نگهداری نامناسب قبل از مصرف بالاست.

پوسته کاج یا چوب سخت

مصرف آن موفقیت آمیز است اما ممکن است در صورت خیس شدن بیش از حد ، باعث بروز تاول سینه شود.

پوسته برنج

در جاییکه بتوان با قیمت مناسب تهیه نمود، بستر مناسبی است. ممکن است جوجه های جوان بستر را بخورند که مشکل حادی ایجاد نخواهد کرد.

پوسته بادام زمینی

در مناطقی که تولید انبوه بادام زمینی دارد، بستر ارزان قیمتی می باشد. تمایل به کلوخه شدن دارد اما این مشکل را به راحتی می توان مدیریت کرد. مستعد رشد قارچ و بروز موارد  متعدد آسپرزیلوز می باشد. در گذشته مشکلاتی در استفاده از حشره کشها بروز کرده است.

ماسه

آزمایشات تجربی نتایجی مشابه تراشه های کاج را برای این ماده نشان داده است. استفاده طولانی مدت و عدم تعویض بستر می تواند منجر به تشکیل توده های بزرگ شود. در هوای سرد و ابتدای دوره پرورش، حفظ دمای مناسب بستر مشکلتر از سایر بسترهاست. قبل از جوجه ریزی نیاز به گرمادهی بیش از سایر بسترها دارد تا به دما و خشکی مطلوب برسد.

چوب خرد شده ذرت

دسترسی به آن محدود بوده  و ممکن است باعث ایجاد تاول سینه شود.

پوشال خرد شده،علف خشک،یا علوفه ذرت

تمایل قابل ملاحظه ای در به هم چسبیدن و کلوخه شدن دارد. احتمال رشد قارچ نیزاز معایب این نوع بستر می باشد.

کاغذ فرآوری شده

اشکال متفاوتی از کاغذ چه به صورت تجربی و چه در تحقیقات علمی به عنوان مواد مناسب برای بستر معرفی شده اند. با افزایش اندازه اجزا، تمایل به تشکیل توده های حجیم در آنها افزایش می یابد. استفاده از تراشه ها در زیر و استفاده از کاغذ روی آن تا حدودی این نقیصه را برطرف خواهد کرد. استفاده از این نوع بستر به مدیریت دقیق نیازمند است.

 سطح مواد معدنی در دان

وجود مقادیر بی از حد مواد معدنی در دان باعث افزایش حجم مدفوع و میزان دریافت آب توسط پرنده می گردد بنابراین کاهش میزان مصرف این مواد در جیره دردوره رشد و در زمانیکه رطوبت وکیفیت بستر دچار مشکل است می تواند مفید باشد.

جدول3- تأثیر کاهش سطح مواد معدنی در جیره بر رطوبت و کیفیت بستر( منبع: Johnson and Karunajeewa-1985)

سطح مواد معدنی (گرم در کیلوگرم دان)

کلسیم

فسفر

سدیم

درصد رطوبت بستر

جیره کنترل

 

 

 

21/53

پیش دان

5/10

5

2

 

رشد دان

9

5/4

8/1

 

دان پایانی

5/8

2/4

8/1

 

جیره با کاهش سطح مواد معدنی

 

 

 

12/48

پیش دان

5/9

5/4

5/1

 

رشد دان

8

4

4/1

 

دان پایانی

5/7

7/3

4/1

 

 

 

 افزودنیهای دارویی

جیره هایی که حاوی داروهایی نظیر کوکسیدیواستات ها هستند، با تغییرات متابولیکی که ایجاد می نمایند، منجر به آبکی شدن مدفوع خواهند شد. معمولاً با تغییر اقلام تشکیل دهنده دان می توان بر این مشکل غلبه کرد. تغییر ترکیبات جیره باید به شکلی اعمال شود که با تغییر فعالیت فلور میکروبی روده پرنده در طول دوره درمانی سازگاری داشته باشد.

                       

 ساختار فیزیکی و سیستم دانخوری

تغذیه پرنده با دان پلت منجر به افزایش رطوبت بستر و کاهش کیفیت آن در مقایسه با شرایطی که از دان آری استفاده می شود، شده است. احتمال اینکه در استفاده از دان پلت، میزان دریافت دان بیشتر باشد وجود دارد که به تبع آن میزان نوشیدن آب نیز افزایش خواهد یافت. محدود کردن مصرف دان نیز منجر به افزایش رطوبت بستر و کاهش کیفیت ان خواهد شد. احتمالاً علت این مسئله، افزایش میزان دریافت آب توسط پرنده در نتیجه عدم رضایت پرنده در طول مدت محدودیت دان می باشد.

جدول4- تأثیر ساختار فیزیکی دان و سیستم دانخوری بر رطوبت و کیفیت بستر( مآخذ: K.H. Huang et al-2001 )

 

درصد رطوبت بیشتر

امتیاز کیفی بستر

ساختار فیزیکی

 

 

پلت

58/37

2

دان آردی

28/31

33/1

سیستم دانخوری

 

 

مصرف دان با محدودیت

09/40

93/1

مصرف دان بدون محدودیت

24/35

4/1

گول دنیا را مخور

گول دنیا را مخور......!!

ماهیان شهر ما از کوسه ها وحشی ترند

بره های این حوالی گرگ ها را میدرند

سایه از سایه هراسان در میان کوچه ها

زنده ها هم آبروی مردگان را میبرند

.....


                      

تزریق زیر جلدی scیا داخل عضلانیim

واکسیناسیون جوجه های یک روزه معمولا به صورت تجویز 2/0تا5/0میلی لیتر واکسن زیر پوست پشت گردن یا داخل عضله پا صورت می گیرد .

ماشین های اتوماتیک واکسیناسیون که در اکثر نقاط جهان به کار می روند معمولا برای تزریق زیر پوست پشت گردن طراحی شده اند یک واکسیناتور با تجربه می تواند 2000-1600 جوجه را در یک ساعت واکسینه نمایید معمولا یکرنگ مخصوص با واکسن مخلوط می گردد تا بعد از تجویز بتوان روند واکسیناسیون را دنبال نمود سر سوزن ها را در طول روز بایستی به کرات تعویض نمایید و سر سوزن های کند و یا خم شده را بلافاصله تعویض کنید .

                         

قبل از واکسیناسیون

·        قبل از اغاز واکسیناسیون تمام ماشین های واکسیناسیون را به دقت تنظیم کنید .

·        محل سوزن ها را بررسی و از صحت جایگزینی ان ها مطمئن شوید .

·        به اندازه کافی سر سوزن استریل در دسترس داشته باشید .

·        تمام ماشین ها را از نظر دقت و صحت عملکرد وارسی کنید .

·        فشار هوا را اندازه گیری کنید .

·        از عدم گرم شدن ویال های واکسن مورد مصرف اطمینان حاصل کنید در بسیاری از کارخانه های جوجه کشی ویال هایواکسن را واژگون می کنند تا محصول یخ ده رو قرار بگیرد اگر چنان چه واکسن ها به طور سهوی گرم شوند محلول واکسن به سمت پایین ویال رفته (کلاهک ان ) و قابل مشاهده می شود .

·        از رنگ مناسب حلال واکسن (نه زرد و نه بنفش) و عدم کدر بودن یا حضور هر گونه ذره خارجی در ان اطمینان حاصل کنید .

·        در حین کار از عینک ها و دستکش های ایمنی استفاده نمایید .

                   

تجویز واکسن

·        پروسه واکسیناسیون را با استفاده از تجهیزات بهداشتی اغاز کنید .

·        واکسن رقیق شده را به تجهیزات واکسیناسیون وصل نموده و سیستم را قبل از اغاز واکسیناسیون جوجه ها ازمایش نمایید .

·        دز مصرفی واکسن برای هر تزریق معمولا 2/0تا 5/0میلی لیتر می باشد .

·        بعد از واکسیناسیون هر 1000 جوجه (حداقل)سر سوزن را تعویض نمایید .

·        بعد از اماده سازی واکسن ها را بایستی در عرض 45تا30 دقیقه مصرف نمایید چنان چه لازم است که واکسیناتور ها روند واکسیناسیون را متوقف نمایید بایستی مدت زمان وقفه را محاسبه نموده و از ماندن واکسن ها بیشتر از 45 دقیقه پرهیز نمایید .

·        به منظور ارزیابی عملکرد هر واکسیناتر یک جوجه واکسینه شده را به عنوان نمونه انتخاب و کیفیت واکسیناسیون را  بررسی نمایید به علت افزودن رنگ به محلول واکسن این برسی را از طریق  نحوه انتشار رنگ زیر پوست گردن ارزیابی می نمایید تعداد جوجه هایی که زیر پوست گردنشان رنگ مشاهده می شود را در هر 100 جوجه شمارش و درصد جوجه های واکسینه نشده را محاسبه نمایید هر گونه مشکل را در لحظه حل کنید این کار را بایشستی حتما تا قبل از گذشت 15 دقیقه قبل از شروع واکسیناسیون انجام دهید در غیر این صورت رنگ دیگر زیر پوست قابل روئیت نخواهد بود .

·        درصد جوجه هایی که پشت گردنشان خون مشاهده می کنید را محاسبه نمایید چون نشان دهنده سر سوزن های جا نگرفته در محب صحیح خم شده یا کند شده و یا اعمال فشار بیش از حد در حین تزریق می باشند .

·        از تنظیم دقیق ماشین تجویز واکسن اطمینان حاصل کنید تا از تزریق واکسن ها با دز مناسب به جوجه ها  مطوئن باشید .

·        از صحت میزان فشار هوا اطمینان حاصل کنید (اکثر ماشین ها با فشار 75 پاسکال کار می کنند) افزایش فشار از حد مجاز ممکن است باعث اسیب به جوجه ها و یا نشت واکسن و یا اسیب به دیواره سلول های واکسن گردد کاهش فشار نیز ممکن است باعث تزریق کمتر از دز پیشنهادی واکسن به جوجه گردد .

          

پس از واکسن

·        در پایان روز واکسیناسیون تمامی تجهیزات را به درستی شستشو و ضد عفونی و در پایان استریل نمایید و اصول نگهداری ان ها زرا رعایت نمایید .

·        تمام واکسن های مصرف نشده از قبیل واکسن های شکسته شده یا باقی مانده را حذف نمایید .

واکسیناسیون به طریق اسپری در جوجه کشی

در بسیاری از مناطق جوجه های یک روزه را به کمک اسپری ذرات واکسن زنده به داخل جعبه های حمل جوجه انجام می دهند در این روش لازم است اندازه ذرات به دقت کنترل شده و روند و صحت واکسیناسیون را نیز از طریق وجود رطوبت و یا رنگ روی پوست جوجه ها ارزیابی نمود این روش واکسیناسیون بیشتر برای واکسن های تنفسی (نظیر واکسن برونشیت و نیوکاسل) و کوکسیدوز های زنده به کار می رود .

                      

نکات مهمیکه در واکسیناسیون به روش اسپری برای واکسن های تنفسی در جوجه کشی بایستی مد نظر قرار گیرند

·        با وجود این که معمولا دز واکسن های تنفسی که به روش اسپری تجویز می شوند به ازای هر جعبه جوجه 7/0میلی لیتر است اما بهتر است که برای هر نوع واکسنی دز پیشنهادی شرکت سازنده را جویا شد .

·        میزان اب مصرفی با توجه به نوع واکسن و تجهیزات اسپری کننده متفاوت است .

·        مناسب ترین سایز برای قطر ذرات واکسن 300-100میکرون می باشد ذرات کوچک تر از این با جریان هوا جابجا شده و جوجه ها به درستی واکسینه نمی شوند .

·        موادی که لازم است بر ان ها نظارت نمایین عبارت اند از فشار هوا- الگوی اسپری واکسن از سر نازل ها میزان واکسنی که در هر فشار از سر نازل ها اسپری می گردد جهت نازل ها و ارتفاع ان ها از جعبه جوجه ها .

   

ستایش شیطان

شاید میان این همه نامردی بایدشیطان را ستایش کنیم که دروغ نگفت . جهنم را به جان خرید ، اما تظاهر به دوست داشتن آدم نکرد ...

زندگی

برای طولانی زیستن، لازم نیست به روزهای زندگی ات اضافه کنی،
تلاشت این باشد که "زندگی" را به روزهایت اضافه کنی ...

پاسخ

سلام امروز میخواستم جواب بعضی از دوستان رو که زحمت کشیدن نظر گذاشتن رو بدم . شاید سوال افراد زیادی باشه .

چرا علی رقم استفاده از واکسن ها بخصوص برونشیت 4/91 و تزریقات روغنی بیماریها در طیور رو به ازدیادند؟

آیا مصرف خود این واکسن ها در در شیوع بیماری ها نقشی ندارند؟

از آنجا که سیستم ایمنی جوجه در سنین ابتدایی جوابگو نیست چرا واکسن برونشیت و نیوکاسل توصیه می شود؟

چرا واکسن برونشیت و نیو کاسل مانند گامبورو با پادگن مادری تداخل ندارند؟

                

یکی از دلایل ازدیاد بیماریها جهش در بیماری ها ی ویروسی به خصوص در برونشیت میباشد طوری که واکسن ها نمیتوانند به تنهایی جوجه را از بیماری پاک نگه دارن . دلیل دیگر استفاده از واکسن ها با کیفیت پایین و اطلاع نداشتن از استفاده از چه واکسنی در چه روزی . به نظر من بهترین روش استفاده از واکسن برونشیت به خصوص 4/91 قطره چشمی میباشد . یکی دیگه از دلایل ازدیاد بیماریها بالا بودن تراکم در سالن های مرغداری توسط مرغداران  به دلیل بالا بردن ظرفیت و سود بیشتر و نداشتن مدیریت تهویه مناسب نسبت به تراکم میباشد .دلیل بعدی پایین بودن کیفیت جوجه ها و استرس های موجود در جوجه کشی های ایران میباشد . در برخی موارد به دلیل ضعیف بودن بیش از اندازه جوجه یکروزه خود واکسن باعث درگیری جوجه ها میشود که من خودم تجربه این موضوع  رو داشتم . 

پادگن های مادری گامبرو معمولا تا 10 تا 14 روز در بدن جوجه وجود دارد در صورتی که در مورد برونشیت و نیوکاسل این حالت وجود ندارد و از روز اول جوجه مستعد برای درگیری و شروع بیماری میباشد . در واقع پادگن های  مادری برونشیت و نیوکاسل منتقل نمیشود به همین دلیل واکسن های این دو بیماری از روزهای ابتدایی شروع میشود البته واکسن های سویه های ب1 و اچ 120 سویه های ضعیف بیماریها بوده و مخصوص سنین پایین درست شده است و مشکلی به وجود نمی آورد .شما میتونید با خرید جوجه با کیفیت بالا و خرید واکسن ها با کیفیت بالا و روز مناسب و واکسیناسیون دقیق و ریختن جوجه با تراکم پایین و مدیریت تهویه مناسب و

رهسپاری از

طبیعت با صدای بلند فریاد بر می آورد،

و این پیام بارها و بارها از آسمان فرو می بارد

که بخشی از وجودمان هرگز نمی میرد.

سال نو مبارک

پینکیو

زیباترین دیالوگ پدر ژپتو به پینکیو ((چوبی بمان دنیای آدم ها سنگیست)).

آنفلونزا طیور

سلام  امروز میخواستم در مورد یکی از بیماری های مهم در مرغداری باهاتون صحبت کنم بیماری آنفلونزا یکی از بیماری هایی هست که تلفات زیادی رو از گله ها میگیره مخصوصا با این کمبود واکسن ها و واکسن های تقلبی بازار  این بیماری تونسته توسعه زیادی پیدا کنه امید وارم با کمک این مطالب بتونم به مرغدارای عزیز کمکی کنم .

                

انتقال:

آنفلونزا عمدتا در پرندگان آبزی غیر اهلی مثل اردک ها و غاز ها و مرغابی ها به عنوان مخازن بیماری دیده میشود و با مهاجرت این پرندگان قطعا عامل بیماریزا نیز انتقال می یابد .

                  

میزان واگیری و تلفات بستگی به سویه ویروس ، گونه و سن پرنده ، محیط و وضعیت ایمنی میزبان دارد . از آنجایی که این ویروس اغلب در مجاری تنفسی و روده ای پرندگان تکثیر مییابد لذا مهمترین راه انتقال این ویروس از طریق ترشحات دستگاه تنفسی ، بینی ، چشم و مدفوع میباشد . لذا انتقال از طریق آب و غذا و مدفوع نیز امکان پذیر است . انتقال از راه  هوا تنها در شرایط بسیار متراکم امکانپذیر است . بغیر از موارد فوق احتمال مکانیکی توسط انسان ، اشیا آلوده  و حتی حشرات نیز وجود دارد . لذا جداسازی پرندگان آبزی از ماکیان از اهمیت خاصی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری برخودردار است .

خواص:

 ویروس های آنفلونزا پوشش دار هستند از این رو ، به حلال های لیپیدی و دترجنت ها حساسند . چندین ماده شیمیایی مانند فرمالین ، بتا پروپیولاکتون ، اسید های رقیق ، اتر ، سدیم دود سیل سولفات و یون های آمونیوم بر ویروس اثر زیا آور دارند . آنها همچنین به وسیله حرارت ، ph های شدیدا اسیدی یا قلیایی ، شرایط غیرایزوتونیک و خشکی غیر فعال میشوند . ضد عفونی کننده های فنولیک یا هیپو کلریت سدیم ویروس را در شرایط آزمایشگاهی غیر فعال میکند .در شرایط مزرعه ، ویروس های آنفلونزا طیور در کود مرطوب برای 105 روز و در مدفوع برای یک ماه در 4 درجه سانتی گراد و برای یک هفته در 20 درجه سانتی گراد زنده میماند .  برای ضد عفونی جایگاه های آلوده ، مواد آلی باید حذف یا با مصرف دترجنت ها به حداقل برسند و سپس به وسیله حرارت ، محلول هیپو کلریت سدیم یا فرمالین آلودگی آنها از بین برود .

                                         

علائم:

 به دنبال یک دوره کمون چند ساعته تا 3 روز  بسته به دز و روش تلقیح ویروس و گونه پرنده ، نشانه های بالینی بیماری با مشخصات اختلال در سیستم تنفسی ، روده ای ، تولید مثل و عصبی مشاهده میشود . کاهش در فعالیت ، مصرف غذا و تولید تخم مرغ وجود دارد . علائم تنفسی شامل عطسه، خسخس ، سرفه ،سینوزیت  و افزایش ترشح اشک است و خیزو ادم سر و صورت و کبودی و سیانوزه شدن ،پر خونی و خون ریزی و سیاه شدن در ریش و تاج و پتشی و خونریزی زیر پوست ( معمولا در ساق پا۱ی پرنده مبتلا)و همچنین اسهال وجود دارد .

                      

 . ممکن است اسهال و اختلالات عصبی وجود داشته باشد .در بعضی نمونه ها ، ممکن است مرگ سریع بدون نشان دادن نشانه های بالینی وجود داشته باشد . شدت بیماری ممکن است برای هر گونه اختصاصی باشد .  جراهات ظاهری عفونت های ویروس آنفلونزا شامل التهاب نزله ای (کاتارال)فیبرینی ، موکوپرولنت یا پنیری است . ممکن است ادم مخاط نای همراه با ترشحات سروزی یا پنیری وجود داشته باشد .هموراژی و خونریزی روی پوست و احشا مثل کبد ، طحال ، قلب ، ریه و کیه ها دیده میشود . ظهور ترشحات مخاطی چرکی همراه با اکسودای پنیری در مجاری تنفسی و نکروز عضله قلب و میو کاردیت هم ممکن است در رخداد این بیماری در کالبد گشایی لاشه مشاهده شود . له شدن و پخش زرده در محوطه بطنی نیز از علائم کالبد گشایی این بیماری است که در طیور تخمگذار دیده  مشود . عفونت با ویروس آنفلونزا ممکن است با عفونت های باکتریایی همراه باشد . بنابراین جراحات ظاهری ممکن است در اثر ترکیب عفونت ویروسی و باکتریایی باشد

تشخیص :

تشخیص بیماری میتواند به وسیله شناسایی  HAدر آزمایش HI و یا الیزا و یا FAT برای تشخیص سریع آنفلونزا استفاده میشود .

                               

درمان :

آمانتادین هیروکلراید و ریمانتادین هیدروکلراید علیه عفونت با ویروس آنفلونزا Aاستفاده شده است . 

                                                 

 اگر چه تلفات میتواند تا 50 درصد کاهش پیدا کند ولی دفع ویروس متوقف نمیشود . همچنین ، ظهور ویروس های مقاوم به آمانتادین در مرغ هایی که دارو دریافت کرده اند وجود داشته است . سطح دارو در سرم ، عضله و کبد پرندگان درمان شده پس از 24 ساعت صفر بوده اما حضور دارو در سفیده و زرده تخم مرغ برای 3 روز ادامه داشته است . بنابراین پرندگانی که تخم مرغ خوراکی تولید میکنند نباید این دارو را دریافت نمایند . البته زمان تجویز این دارو بلافاصله پس از رویت اولین علامات بیماری باشد این دارو میتواند تا حدی از میزان تلفات بکاهد ولی باعث ماندگاری ویروس خواهد شد .

پیشگیری و کنترل :

پیشگیری از عفونت ویروس آنفلونزاA در پرندگان شامل جداسازی پرندگان حساس از پرندگان آلوده است تا از تماس با ترشحات و مواد دفعی پرندگان آلوده جلوگیری شود و شانس انتشار عفونت با وسایل آلوده ، کفش ، وسایل نقلیه، غذا و آب حذف شود . از آنجایی که پرندگان وحشی میتوانند مخزن بیماری باشد ، تماس پرندگان اهلی با پرندگان وحشی باید به حداقل ممکن رسانده شود .واکسن های غیر فعال  یاور دار در بعضی از موارد به ویژه در مورد ویروس های دارای بیماری زایی پایین تا متوسط استفاده شده است ولی ، واکسیناسیون در مواردی که ویروس های بسیار بیماریزا درکیر هستند ممنوع است .

کورش کبیر

سه پیام از کورش کبیر :

اگر کلیدی را نداری قفلش نکن ُ اگر کسی را دوست نداری خردش نکن ُو اگر دستی را گرفتی رهایش نکن .

نیوکاسل

بیماری نیوکاسل

بیماری نیوکاسل یک بیماری ماکیان است که با علائم تنفسی و اغلب با اختلالات عصبی و گوارشی و تلفات زیاد مشخص میشود نیوکاسل به سه دسته لنوژنیک (خفیف) مزوژنیک(نیمه قوی 4/1تلفات )و ولوژنیک (قوی) تقسیم بندی میشود . .بیماری علاوه برماکیان بوقلمو، بلدرچین ، گنجشک، طوطی، و پرندگان دیگر نیز اثر میکند .بیماری  ایجاد شده در ماکیان به وسیله ویروس های بسیار بیماری زا ممکن است به طور ناگهانی با تلفات بالا تا 100 درصد و بدون بروز نشانه های بالینی ظهور کند . فرم نروتروپیک و لوژنیک ممکن است 100 درصد واگیری داشته باشد ولی در  مقایسه تلفات کمتری دارد . انتقال بیماری ابه وسیله استنشاق یا خوردن مواد آلوده به ویروس اتفاق میافتد . جابجایی واکسیناتور ها از گله های مبتلا به گله های سالم ممکن است نقش مهمتری را در انتشار بیماری بازی نماید . نیوکاسل از مادر به جنین انتقال نمی یابدچرا که جنین قبل از تولد تلف خواهد شد مگر در حین حمل و نقل آلوده شود .  

خواص فیزیکی – شیمیایی

ویروس به گرما حساس است و عفونت زایی آن در 100 درجه  سانتی گراد طی یک دقیقه کاملا از بین میرود .اشعه ماورای بنفش ویروس را غیر فعال میکند .عفونت زایی ویروس برای ساعت ها در ph 2 تا 10 حفظ می شود .فرمالین ، بتا پرولاکتون  و فنل عفونت زایی ویروس را از بین میبرد ولی ایمنی زایی حفظ میشود . مواد پروتئینی برای ویروس محافظت کننده هستند . گرما و اشعه خورشید تخریب ویروس به وسیله مواد شیمیایی را تسهیل میکند .

علائم :

دوره کمون بیماری 2 تا 15 روز بسته به سویه ویروس ، سن و وضیت ایمنی پرنده ، حضور دیگر عفونت های تضعیف کننده ایمنی و شرایط محیطی متغیر است . آلودگی با ویروس های شدیدا بیماریزا ممکن است با تلفات بالای ناگهانی بدون هر گونه نشانه های بالینی ظاهری باشد . در پاتوتیپ های خیلی بیماریزای NDV ، علائم شامل کسالت ، کاهش اشتها ، بیحالی ، افزایش تنفس ، ضعف ، زمین گیر شدن و مرگ است .باز نگه داشتن منقار و خسخس کردن در فرم تنفسی دیده میشود . بیماری ممکن است سبب ادم اطراف چشم و سر و اسهال سبر در پرندگانی که در اوایل عفونت  تلف نمیشوند گردد. قبل از مرگ ، لرزش عضلانی ، پیچش گردن ، فلجی پا ها و بال ها و به عقب کشیدن سر ممکن است مشاهده شود .

      

ویروس لنتوژنیک معمولا در پرندگان بالغ بیماری تولید نمیکند در پرندگان جوانتر ، ممکن است مشکلات تنفسی جدی بویژه در عفونت با سویه های بیماریزاتر مانند لاسوتا مشاهده شود. در مرغان تخمگذار کاهش تولید و نازک و نرم شدن پوسته تخم مرغ دیده میشود .

جراحات :

مهمترین جراحات شامل جراحات هموراژِک در پیش معده

                          

، روده های کور و روده کوچک است که نتیجه نکروزدیواره یا تجمعات لمفوئیدی مانند لوزه های سکومی است نکروز و هموراژی در طحال ،، کبد و ریه نیز ممکن است مشاهده شود . . جراحات ظاهری در سیستم اعصاب مرکزی و دستگاه تنفس همیشه قابل تشخیص نیستند ولی جراحات هموراژیک بویژه در نای بیماری را مشخص میکند التهاب و ضخیم شدن کیسه های هوایی با ترشحات کاتارال یا پنیری در عفونت با سویه های خفیف NDV ممکن است مشاهده شود . ترشحات سروزی یا کاتارال در مجاری بینی ، حنجره و نای که سبب اختلالات شدید تنفسی میشود ممکن است وجود داشته باشد . تغییرات اکثرا به صورت پر خونی ، خیز و خونریزی در عروق خونی بسیاری از ازگان هاست . جراحات نکروتیک روده ها ، به نظر میرسد در اثر تجمعات لمفوئدی روده رخ میدهد . جراحات دستگاه تنفس اغلب به صورت التهاب سروزی است و بستگی به میزان اختلالات تنفسی دارد . تمام نای ممکن است درگیر شود و طی دو روز از دست دادن مژک ها ی سلول های اپی تلیال رخ دهد .

 پیش گیری :

 بهترین راهها پیشگیری و کنترل نیوکاسل استفاده از واکسن های سالم و موثر و به موقع می باشد . ایمنی با واسطه سلولی در 2 تا 3 روز پس از واکسیناسیون قابل تشخیص است .این ویروس دوام خوبی در پرندگان وحشی دارد. دوام عامل بیماریزا در مدفوع و لاشه  مرغهای آلوده نیز یکی از عوامل موفقیت این ویروس در انتشار آن است .  انجام کامل نکات بهداشتی و ضدعفونی دان و آب و وسایل و تجهیزات در حین دوره و ضدعفونی کامل در پایان دوره و دقت در انجام ضدعفونی گام موثری در کم اثر کردن نیوکاسل میباشد. استفده از طوری ها جهت داخل نشدن گنجشک به داخل انبار و سالن پرورش بسیار مهم میباشد .جوجه هایی که ایمنی مادری دارند معمولا 10-15 روز نسبت به این بیماری مقاومت میکنند .  

 واکسن های نیوکاسل :

 واکسن های زنده B1 (این واکسن بیشتر به دستکاه تنفسی تمایل دارد)

لاسوتا(حدت بیشتر از B1، نرای نوبت دوم مناسب ، واکسن به دستگاه تنفس تمایل دارد و عواض تنفسی بیشتری از B1 دارد )

ویتا پست ( واکسن متمایل به دستگاه گوارش )

                

 

واکسن غیر فعال شده (کشته)

واکسن NDK:از سویه لاسوتا تهیه شده است .تزریق زیر جلدی پشت گردن از توصیه های کارخانه های سازنده نیباشد .

                                

 

زندگی یعنی

زندگی یعنی : بخند هر چند که غمگین ، ببخش هر چند که مسکینی ، فراموش کن هر چند که دلگیری اینگونه بودن زیباست هر چند که آسان نیست .

گامبرو (تورم عفونی بورس )

سلام امروز میخواستم در مورد بیماری گامبرو که یه بیماری ویروسی مرموز و خطرناکه براتون صحبت کنم بعضی از مرغدارا متوجه این بیماری توی گله هاشون نمیشن و این باعث میشه که گله بعد از درگیری گامبرو به راحتی مریضی های دیگه رو بگیره و تلفات زیادی رو موجب بشه .

                         

گامبرو  (تورم عفونی بورس )

این بیماری اغلب  جوجه های کمتر از 6 هفته رو  در گیر میکنه که با تورم بورس (در انتهای روده بزرگ )و نابودی لنفوسیت ها خصوصا لنفوسیت های مستقر در بورس فابرسیسوس همراه است .این ویروس دو سروتیپ دارد که تنها یکی از آنها بیماری زا میباشد و سروتیپ دو گرچه میتواند پرنده را درگیر کند ولی فاقد توان بیماری زایی است .ویروس توسط مدفوع از برن دفع میشود از آنجایی که ویروس مقاومی است تا ماهها در بستر و لوارم و کارکنان باقی میماند . ویروس از راه دهان وارد و پس از آن وارد سلول های لنفوئیدی روده شده و در آنجا تکثیر و توسط سیاهرگ وارد بورس میشود و بعد ار مدتی اندام های دیگر را مورد تهاجم قرار میدهد .ماکیان یک روز بعد از عفونت ویروس را دفع میکنند و میتوانند بیماری را 14 روز و حداکثر 16 روز منتقل کنند . این بیماری از روش غیر مستقیم از طریق غذای آلوده ، لباس ، بستر ، هوا ، پر های آلوده و گرد و غبار منتقل شود .گامبرو باعث میشود گله به واکسن های تخفیف حدت یافته علیه بیماری نیوکاسل و برونشیت عفونی طیور پاسخ ندهد . افزایش عفونت های ویروسی تنفسی و تلفات در اثر تورم کیسه های هوایی و کلی سپتی سمی طی یک سوم پایانی دوره پرورش 6تا 8 هفته ای جوجه های گوشتی ، اساسا به عفونت  قبلی با IBDVنسبت داده میشود . بعلاوه افزایش میزان حذف کشتارگاهی در نتیجه به ابتلا به سندرم سپتی سمی –توکسمی ممکن است ده برابر بیشتر شود ، یعنی از 5/ درصد به بیش از 5 درصد برسد .

                                  

علائم بیماری

 دوره کمون بیماری تا 4 روز است . بیماری در 3-6 هفته شدت بیشتری دارد .در این بیماری اسهال سفید آبکی ، کثیفی پرهای مخرج ، بی حالی ، بی اشتهایی ،(مصرف غذا کاهش و مصرف آب افزایش می یابد ) کز کردگی و بستن چشمها جز علائم بالینی این بسماری در پرنده زنده میباشد . در این بیماری بعلت خارش مقعد ، ممکن است جوجه ها به مخرج خود نوک بزنند که با التهاب و خونریزی مقعد همراه است .دوره بیماری کوتاه بوده و مرگ و میر پس از 48 ساعت بعد از بروز علائم رخ میدهد .میران مرگ و میر در بین جوجه های گوشتی 20 درصد و تخمگذار نزدیک 60 درصد برسد .

                     

گاهی ممکن است گله به شکل خفیف ملایم مبتلا شود که این حالت مرگ و میر ندارد ولی افت تولید ، کاهش تولید و کاهش رشد و تولید را خواهیم داشت ولی علائم کلینیکی واضحی مشاهده نمی شود .از نظز کالبد گشایی ، مهمترین اندامی که باید بررسی شود بورس فابرسیوس است بورس در این بیماری شروع به رشد و بزرگ شدگی مینماید تا حدی که پس از گذشت 4 روز از بروز بیماری ، بورس حیوان مبتلا 2-5 برابر اندازه طبیعی خود میرسد در این زمان بورس  برزگ ، پر خون و ملتهب است و به رنگ مایل به کرم در می آید . اما پس از گذشت چند روز بورس به اندازه طبیعی خود باز خواهد گشت و به تدریج کوچک و کوچک تر میشود . تا زمانی که در روز هشتم به کمتر از نصف اندازه طبیعی خود میرسد یا حذف میشود . درگیری کلیوی بعلت رسوب کمپلکس آنتی ژن –آنتی بادی و حضور اورات و بزرگی و تورم کلیه ها هم مشاهده میشود .کلیه ها بزرگ و رنگ پریده شده و انباشتگی کریستال های اورات در توبول ها را نشان میدهد ، که به صورت نقاط زیر کپسول ظاهر میشود . وجود پتشی و کانون های خونریزی روی عضلات علی الخصوص روی عضله ران از دیگر علائم کالبد گشاییب این بیماری است . بهترین روش تشخیص تست الیزا میباشد .

                  

پیشگیری و کنترل :

همانطور که اکثر بیماری های ویروسی درمانی برای این بیماری نیز وجود ندارد . لذا بهترین روش پیشگیری است . بدلیل مقاوم بودن ویروس معمولا از بین بردن کامل و قطعی موفقیت آمیز نخواهد بود . لذا با اعمال مدیریت صحیح و طرح تمام پر تمام خالی ( جوجه ریزی تمان سالن های فارم در یک زمان و بارگیری آنها در یک زمان ) ، ضدعفونی و شستشو ی سالن ها با ترکیبات یدوفر و فرمالین میتوان تا حدی از وقوع بیماری کاست ولی اطمینانی نیست که بیماری صد در صد رخ نمیدهد .

                                                         

یکی دیگر از راهها واکسن میباشد . معمولا تمام جوجه ها واجد ایمنی مادری علیه بیماری IBD می باشند که اکثرا ظرف 3 هفته پس از تولد از بین خواهد رفت لذا در این زمان باید واکسیناسیون را آغاز نمود . معمولا تجویز یک نوبت واکسن در مناطق کم خطر کافی است ولی در ایران که جز متاطق پر خطر میباشد تجویز 2 -3 بار واکسن برای ایجاد ایمنی توصیه میشود .علاوه بر واکسن های زنده واکسن های کشته روغنی هم خصوصا در مرغان مادر در سن 16-18 هفتگی تجویز میشود . واکسیناسیون جوجه ها علیه IBDبا  یک واکسن زنده طی سه هفته اول زندگی دارای اهمیت بسیار است ، زیرا واکسن های غیر فعال برای ایجاد ایمنی در جوجه های دارای آنتی بادی مادری موثر نیستند .

                                      

پروانه شادی

شادی پروانه ای است که هر چه تقلا کنی نمی توانی آن را شکار کنی، باید آرام باشی تا روی شانه هایت بنشیند .

بی صبری

بی صبری انسان را از هیچ رنجی نمی رهاند بلکه درد تازه ای است که انسان برای از پا در آوردن و نابود ساختن خود بر سایر درد های خویش می افزاید .

جوجه کاب cobb

سلام این دوره توی یکی از مرغداری هام جوجه کاب ریختم که چند وقت پیش بار کردیم خواستم چند تا از فواید و خصوصیاتشو بهتون بگم . این جوجه به تهویه بیشتری نسبت به نژاد راس نیاز داره و ضریب تبدیل نسبتا بهتری داره ولی یه مقدار حساس تر از نژاد راس من به مرغدار هایی که امکانات و تجهیزات و تهویه مناسبی دارن پیشنهاد میکنم از این نژاد استفاده کنن ولی کانی که از روش های سنتی و قدیمی استفاده میکنن پیشنهاد نمیدم استفاده کنن. امیدوارم مطالبم مفید باشه .

                                           

خصوصیات و مزایای جوجه گوشتی کاب 500

دان مصرفی ارزان تر

نیازمندی جوجه گوشتی کاب 500 به پروتئین خام به طور متوسط حدود 5/1-2 درصد پایین ترمی تواند قیمت دان مصرفی را 200-150 ریال به ازای هرکیلوگرم کاهش دهد.
{به عبارت دیگرهزینه تولید هرقطعه مرغ تقریبا 1000-750ریال کاهش می یابد}.

 

یکنواختی بهترگله

 اختلاف وزن بین مرغ وخروس دراین نژاد نسبت به سایر نژادها کمتراست.

 این فاکتورباعث کاهش رقابت جوجه ها درسالن کاهش غیریکنواختی واستحصال لاشهای یکنواخت درکشتارگاه میشود.

 افت کشتارگاهی پایین تر: به تجربه ثابت شده است که در شرایط پرورش و وزن کشتار یکسان افت کشتارگاهی این نژاد2-1 درصد پایین ترازسایر نژادهامی باشد.

                   

                                  نکات کلیدی در روزهای اولیه پرورش

 - 24ساعت پیش از ورود جوجه سالن گرم شده وبه دمای ایده ال برای جوجو ریزی می باشد.

-پیش از ورود جوجه ها به اب مصرفی جوجه ها مولتی ویتامین والکترولیت افزوده شود.

- حتمآ درسه روز ابتدای چوچو ریزی ازرولهای کاغذی به عنوان دانخوری به همراه سینی دانخوری استفاده شود.

-عدد50رابه صورت قانون در نظر داشته باشید:50جوجه در هر متر مربع: 50 گرم دان به ازای هر جوجه

درروز اول 50درصد سطح نگهداری جوجه رااز رول کاغذ بپوشانید.  

- دمای سالن در بدو ورود چوجه . حدودآ 32درجه سانتیگراد باشد.{متناسب رطوبت و پراکنش جوجه ها در سالن} وضمنآ برای جوجه های حاصل از گله های مادر جوان دمای سالن یک درجه سانتی گراد گرمتر در نظر گرفته شود.

-شدت نور در هفته اول درسطح جوجه ها 60-20 لوکس باشد.پس از ان شدت نور به مرورکاهش یافته وبه 5 لوکس برسد. {سعی شود شدت نور در هفته اول حداکثر باشد.}

- شدت نور در سالن یکنواخت باشد.بطوریکه اختلاف شدت نور بین نقاط تاریک و روشن سالن کمتر از 20 درصد باشد.

-وزن کشی به صورت هفتگی انجام شده وثبت گردد{حدآقل 1درصد گله وزن کشی شود ونمونه برداری از چند سالن انجام گیرد.}

- 12ساعت پس از جوجه ریزی جوجه هارو از لحاظ پربودن چینه دان چک کنید.{بیش از 95 درصد جوجه ها باید چینه دان پر وبا قوام خمیری داشته باشند}.

- رطوبط درپرورش جوجه نقشه مهمی ایفا می کند.سعی شود رطوبت مورد نیاز جوجه ها از طریق اب پاشی

دیوارها و کف ابتدای سالن ویا مه پاش به شرطی که باعث استرس سرمایی نشود استفاده گردد. {رطوبطت نسبی مورد نیاز65-55 درصد می باشد.}

-همیشه از بستر مناسب  و ضخیم چه در تابستان وچه در زمستان استفاده شود {عمق بستر حدآقل 5سانتی متر.}

-جوجه گوشتی کاب 500نیاز به جیره غلیظ وگران قیمت نداردولی در تهیه دان از مواد دارای کیفیت بالا استفاده شود.

- دان تهیه شده اعم از پلت کرامبل یا اردی بر اساس نیاز نژاد باشد.

- حتمآ قبل از ورود جوجه ها دان کامل واب در سالن پخش گردد.

- در صورت وجود ابخوری نیپل .در هفته اول از ابخوری کله قندی نیز به عنوان ابخوری کمکی استفاده گردد.

- حتمآ اب از لحاظ سختی و میکروبی مورد ازمایش  قرار گیرد{برای نمونه گیری میکروبی اب از انتهایی ترین ابخوری سالن نمونه برداری شود}.

 - سعی شود درسالن های تونلی در صورت عدم استفاده از تهویه حداقلی .جوجه ریزی در یک سوم  میانی انجام گیرد ویک سوم ابتدای سالن. اخرین مکانی باشد که در اختیار جوجه ها قرار می گیرد.

سعی شود استرس ها به حداقل برسد ویک محیط ایده ال برای جوجه فراهم شود. زیرا استرس مانع جذب بهینه زرده شده وکاهش سطح انتی بادی کاهش مقاومت و ایمنی جوجه را به همراه خواهد داشت.

- شروع موفق پرورش می تواند تضمین کننده یک دوره موفق باشد.پس سعی کنید در هفته اول شروع خوبی داشته باشید.

-حصار استفاده شده درداخل سالن حتی الامکان توری یا کارتون منفذدارباشد{برای جریان بهتر هوا در سطح جوجه}  

 -تمامی اطلاعات .روزانه ثبت شده وتلفات از سالن خارج گردد.

حتما قبل از ورود جوجه ودر طی دوره پرورش قرنطینه مناسب در فارم اجرا شود تاهزینه مصرف شده برای ضد عفونی به هدر نرود.

- وزن جوجه درپایان  هفته اول بایستی 4برابر وزن یکروزگی باشد.اگر کاهش وزن مشاهده شد باید علت مشخص وبرای دورهای بعدی رفع گردد.

 -حتما از برنامه  نوری توصیه شده نژاد کاب 500استفاده گردد.

                                                 

 

                      {اصول مهم پرورش جوجه گوشتی cobb-500 درهفته  اول}

-24ساعت قبل از ورود جوجه ها سالن از لحاظ خروج گاز فرمالین وکارکرد هیتر برسی شود.قبل از ورود جوجه ها .مولتی ویتامین +الکترولیت درابخوریها توزیع شود تاقبل از ورود جوجه ها اب گرم تر شود.

- حتمآاز رول های کاغذی {chick paper } به همراه سینی جهت دانخوری در 3روز اول استفاده شود. رولها باید 25 درصد سطح را بپوشانید واز سینی های دانخوری به ازای هر 100 پرنده یک عدد نیز استفاده شود. بایستی بعد از حذف رولها  از سینی های دانخوری  اضافی جوجه استفاده شود.

-  از تعداد مناسب ابخوری استفاده شود {هر 50-60 پرنده یک ابخوری}.  

- دمای سالن دربدو ورود جوجه حودودآ 32 درجه سانتیگراد باشد{متناسب بارطوبت نسبی سالن }.بشکه اب داخل سالن ودان خارج از سالن {محل خنک}نگهداری شود.

- درصورت استفاده از ابخوری نیپلی در چند روز اول از ابخوری های کله قندی کمکی نیز استفاده شود. – استفاده از دان پلیت یا کرامبل پیش دان براساس نیازمندی نزاد .می تواند ما را در رسیدن به وزن هدف در انتهای هفته کمک کند.

- به ازای هر پرنده حدود 50 گرم دان به دفعات بر روی رول هاوسینی ها ریخته شده و دان به صورت روزانه تعویض گردد.   

- درهفته های اول اندازه ذرت دان ریز باشد.واز سرند ریز اسیاب استفاده شود.درشت بودن دان باعث غیر یکنواختی گله می شود.

- شدت نور سالن درهفته اول در سطح جوجه ها 20-60 لوکس باشدواز روز دوم تا شروع برنامه ریزی روزانه یک ساعت خاموشی داده شود {ساعت شروع خاموشی نباید تغیر کند }وضمناشدت نور بعد از هفته اول تدریجآ به 5-10 لوکس کاهش یابد.

 –اختلاف شدت نور در مناطق پر نور وکم نور سالن کمتر از20 درصد باشد. حتما در هفته یک درصد کل گله وزن کشی وثبت شود{نمونه برداری از چند نقطه سالن انجام شود}تاهفته سوم وزن کشی به صورت گروهی وبعد از ان انفرادی صورت می گیرد.

- وزن جوجه در پایان هفته اول بایستی 4برابر وزن یک روزگی باشد. اگر کمبود مشاهده شد باید علت مشخص ورفع گردد.

- حتما از فرمول دان پیشنهادی coob  استفاده شود ودرصورت استفاده  از مواد خام دیگر باکارشناسان   coob تماس گرفته شود.

-اجرای برنامه ریزی درcoob منوط به وزن جوجه است نه سن جوجه اجرای برنامه نوری از رسیدن جوجه به وزن160 گرم اغاز می شود.

- همه از اطلاعات روزانه ثبت شده وتلفات از سالن خارج گردد.

- رطوبطت در پرورش جوجه  نقش بسیار مهمی دارد. حتمآ مقدار رطوبت مورد نیاز جوجه در حدود 55-75 درصد تامین شود{در صورت لزوم از اب  پاشی سر سالن وقسمتهای خالی سالن ویا مه پاش به شرطی که جوجه ها سرما نخورنداستفاده شود}

- همیشه از بسترمناسب ضخیم چه در تابستان چه در زمستان استفاده شود.{عمق بستر حداقل 5سانتی متر}

-قبل از ورود جوجه ودر طی پرورش قرنطینه شدیدی در فارم اجرا شود. تاهزینه  صرف شده برای ضدعفونی به هدر نرود. 

- قبل از ورود جوجه ها. دان کامل واب  در سالن پخش شود وچوچه ها دربدو ورود سریعا شروع به خوردن اب ودان کنند.

- حصار استفاده شده درداخل سالن حتی الامکان توری یاکارتون منفذ دار باشد{به دلیل جریان بهتر هوادرسطح جوجه ها}.

- حتما اب از لحاظ سختی و میکروبی مورد ازمایش قرار گیرد{برای ازمایش میکروبی از اب انتهایی ترین اب خوری سالن نمونه برداری شود}.

- نژاد coob نیاز به جیره غلیظ وگران قیمت ندارد ولی در ساخت دان از مواد با کیفیت بالا استفاده شود   

-سعی شود استرسها به حداقل برسد و یک محیط ایده ال برای جوجه فراهم شود. زیرا استرس مانع جذب بهینه زرده شده و کاهش سطح انتی بادی وکاهش مقاومت وایمنی جوجه را به همراه خواهد داشت.

- استارت و شروع موفق می تواند متضمن یک دوره موفق می باشد پس سعی کنید در هفته اول شروع خوبی داشته باشید.

                                       

                                      { اصول استفاده از برنامه های نوری}

 -هربرنامه نوری  ابتدا باید به صورت ازمایشی انجام شود.

- برای اطمینان از دسترسی کامل طیور به اب و دان از زمان جوجه ریزی به مدت 24 ساعت  اشیانه باید کاملآ روشن باشد.

- در شب دوم لامپها رادرساعت معینی خاموش کنید. این زمان نباید درطول دوره پرورش پرنده تغییر یابد.

وقتی زمان شروع تاریکی به گله شناسانده شد هرگونه تغییربرنامه نوری باید مطابق با شروع زمان خاموشی باشد.پرندگان به سرعت به زمان شروع تاریکی عادت کرده وقبل از ان اب ودان کافی مصرف مینمایند.{زمان شروع خاموشی به هیج وجه تغییر نکند.}

- درهر دوره 24 ساعت دوره تاریکی باید دریک مرحله انجام شود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

- زمانیکه وزن پرندگان به 160 گرم رسید افزایش ساعت تاریکی طبق برنامه شروع شود.   

- قبل از شروع برنامه خاموشی به پرنده  اجازه دهید به صورت ازاد تغذیه شود تا مطمئن شوید که قبل از شروع زمان خاموشی واب و دان کافی مصرف کرده وبلافاصله پس از شروع روشنایی نیز می تواند اب و دان کافی را دریافت نماید. رعایت این اصول به جلوگیری از کم شدن اب بدن وکاهش استرس کمک میکند.

- گله باید حداقل هفته ای یک بار ودر روزهایی که برنامه نوری را تغییرمی دهید وزن کشی شود .برنامه نوری باتوجه به میانگین وزن گله وتجربیات حاصل ازعملکردهای قبلی تنظیم می گردد. 

- افزایش مدت تاریکی باید دریک مرحله انجام شود.

- وجود حداقل زمان تاریکی در مدت  بارگیری باعث کاهش  تحرک پرندگان در هنگام بارگیری می گردد.

- دراب و هوای گرم در شرایتی که مصرف دان درطی روز بدلیل استرس گرمایی کاهش یافته است. طول زمان خاموشی را از هفته چهارم کاهش دهید.

- وزن گله ازهفته اول تا هفته سوم نباید به بیش از وزن هدف {استاندارد}برسد. کنترول رشد طیور حدود 10ذرصد کمتر از وزن استاندارد در 21روزگی .روش مناسبی برای رسیدن به بهترین عملکرد می باشد.

- درزمستان شروع زمان تاریکی  را همزمان باغروب افتاب قرار دهید تاقبل از شروع سردترین ساعات شب دوره خاموشی تمام شده باشد.

- درتابستان شروع زمان تاریکی باید طوری تنظیم شود که اتمام خاموشی همزمان باطلوع افتاب باشد.

- از عدم وجود جریان شدید هوا ویا بستر مرطوب در سالن مطمئن شوید چون پرندگان از دانخوریهای که اطراف انها خیس است ویا در جریان هوا قرار دارنددان نمی خورند. در نتیجه بقیه دانخوریها کامآ از دان خارج می شوندوهجوم پرندگان به دانخوریها در هنگام توزیع دان باعث مشکلات بعدی می شوند.

-بهترین روش شروع وخاتمه روشنایی دربرنامه های خاموشی بیش از یک ساعت استفاده از دیمر خورشیدی است.

                    

                                           فواید برنامه نوری

- وجود یک مرحله تاریکی کاملآ مطابق باوضعیت طبیعی پرنده است.

- سیستم های اسکلتی وقبلی – عروقی فرصت رشد کافی رادر هفته های دوم و سوم پرورش خواهند داشت {کاهش بیماری های متابولیکی}

- سطح انزیم الکالاین فسفاتاز در پرندگانی که تحت برنامه نوری پرورش می یابند بالاتر است. و این انزیم برای رشد وتکامل استخوانها حیاتی است.

-اجرای برنامه نوری سطح ملاتونین رادربدن پرنده افزایش می دهد. ملاتونین درتکامل سیستم ایمنی پرندگان نقش مهمی دارد.{بهبود سیستم ایمنی}

- به دلیل رشد جبرانی پایان دوره. پرنده سرعت رشد برابر یا حتی بیشتر از پرندگانی  که درنور دائم پرورش می یابند خواهد داشت.

- به دلیل پایین بودن نسبی وزن پرنده درهفته دوم و سوم ورشد جبرانی نهایی و همچنین حفظ انرژی درتاریکی  ضریب تبدیل نهایی نیز بهتر خواهد شد.

- اجرای برنامه خاموشی صرفه جویی درمصرف برق رادرپی خواهد داشت.

 

                            نکاتی که هنگام اجرای برنامه نوری باید درنظرگرفت.

- اجرای برنامه خاموشی از روز دوم ورود جوجه ها به سالن وباشبی یک ساعت شروع گردد.

- زمان شروع خاموشی درطول دوره به هیچ وجه تغییر نکند وهرگونه تغییر در زمان خاموشی درانتهای زمان خاموشی اعمال گردد.

- هرگاه پرندگان به وزن 160-150 گرم رسیدند شروع به افزایش زمان تاریکی دریک مرحله طبق برنامه مورد نظر {6-9ساعته }نمایید.

- ترجیحآ زمان خاموشی رادر شب قراردهید زیرادرشب می توان تاریکی مطلق را درسالن ایجاد کرد.

- درهرشبانه روز {24ساعت} دوره تاریکی باید دریک مرحله انجام شود.

- هدف از برنامه خاموشی  کنترل وزن پرنده تا 10درصد زیر وزن هدف درسنین پایین تر وفرصت دادن به اندامهای داخلی پرنده برای تکامل بهتر انها هست.

- اجرای برنامه خاموشی نباید باعث تعطیلی کار شود.به طوریکه بایستی شرایط داخلی سالن دائما زیر نظر مسئولین باشد.

- درشرایط عادی برنامه خاموشی تا 5روز قبل از کشتار ادامه می یابد وپس از ان به صورت پله ای شبی یک ساعت کاهش می یابد تادرشب کشتار زمان خاموشی به یک ساعت برسد.{ طبق برنامه جدول}

- درتابستان درسالن هایی که روزها دمای سالن قابل کنترول نیست برای جلوگیری از افت وزن درپرندگان برنامه خاموشی را حداقل تاهفته چهارم اجرا نموده وپس از ان به صورت پله ای تقلیل باید بطوریکه درزمان کشتار زمان خاموشی 1ساعت گردد.

- زمان شروع خاموشی درتابستان درنیمه شب ودرزمستان درابتدای شب باشد.

- توجه داشته باشید درقبل وبعد از اجرای برنامه خاموشی جوجه ها به دان واب کافی دسترسی داشته باشند.

- بهترین روش شروع و خاتمه خاموشی استفاده از دیمرهای خورشیدی {دارای طلوع وغروب افتاب} است.

- بهتر است درزمان اجرای خاموشی تعداد ابخوری ودانخوری افزایش یابد تا رقابت بین جوجه ها برای دستیابی یه اب ودان کمترشود.     

 

برنامه نوری 6 ساعته برای جوجه گوشتی کاب 500

سن /وزن

زمان تاریکی(ساعت )

تغییر تاریکی نسبت به مرحله قبل

روز اول

ندارد

ندارد

روز دوم

1

1 ساعت افزایش تاریکی

وزن 160 -150 گرم

6

5 ساعت افزایش تاریکی در یک مرحله

5 روز پیش از کشتار

5

1 ساعت کاهش تاریکی

4 روز پیش از کشتار

4

1 ساعت کاهش تاریکی

3 روز پیش از کشتار

3

1 ساعت کاهش تاریکی

2 روز پیش از کشتار

2

1 ساعت کاهش تاریکی

1 روز پیش از کشتار

1

1 ساعت کاهش تاریکی

 

 

برنامه نوری 9 ساعته برای جوجه گوشتی کاب 500

سن /وزن

زمان تاریکی(ساعت )

تغییر تاریکی نسبت به مرحله قبل

روز اول

ندارد

ندارد

روز دوم

1

1 ساعت افزایش تاریکی

وزن 160 -150 گرم

9

8 ساعت افزایش تاریکی در یک مرحله

22روزگی

8

1 ساعت کاهش تاریکی

23روزگی

7

1 ساعت کاهش تاریکی

24 روزگی

6

1 ساعت کاهش تاریکی

5 روز پیش از کشتار

5

1 ساعت کاهش تاریکی

4 روز پیش از کشتار

4

1 ساعت کاهش تاریکی

3 روز پیش از کشتار

3

1 ساعت کاهش تاریکی

2 روز پیش از کشتار

2

1 ساعت کاهش تاریکی

روز پیش از کشتار ۱

1

1 ساعت کاهش تاریکی

ممنون

 از کسانی که از من متنفرند ممنونم ، آنها مرا قوی تر میکنند .

از کسانی که مرا دوست دارند ممنونم آنها قلب مرا بزرگتر میکنند .

از کسانی که مرا ترک کردند ممنونم آنها به من میآموزند هیچ چیز تا ابد ماندنی نیست .

از کسانی که با من میمانند ممنونم آنها در من معنای واقعی دوست داشتن را نشان میدهند .

علائم کمبود مواد معدنی

علائم کمبود کلسیم

علائم کمبود شامل تعویق رشد ، کاهش مصرف غذا  سووخت و ساز بالا ، کاهش فالیت و حساسیت ، استئوپروسیس یا راشیتیسم کمبود کلسیم ، تغییر حالت در اسکلت و حرکت ، حساسیت به خونریزی داخلی ، افزایش شدید حجم ادرار ، کاهش در تخمگداری و نازکی پوسته تخم مرغ و رنجوری یا خستگی مرغها در قفس که نوعی پوکی استخوان است طوری که استخوان ها به قدری نازک میشود که به آسانی شکسته میشود و قادر نیست وزن بدن مرغ را تحمل کند .

 

علائم کمبود فسفر : کمبود شدید یا غیر قابل استفاده نبودن فسفر در جیره منجر به کاهش اشتها ، ضعف و پس از 10 تا 12 روز مرگ میگردد . در صورتی که کمبود شدید نباشد راشیتیسم و کاهش رشد ایجاد میشود.

 

علائم کمبود سدیم :

کمبود سدیم علاوه بر کاهش رشد ريا، نرمی استخوان ها ، شاخی شدن قرنیه ، غیر فعال شدن غدد جنسی ، بزرگی غدد فوق کلیوی کاهش راندمان استفاده از غذا و کاهش حجم پلاسما را سبب میگردد . خروج خون از قلب کم میشود که نمایانگر کاهش فشار سرخ رگی است . بسیاری از بیماری ها سدیم بدن را کاهش میدهند . از میان دفع از طریق دستگاه گوارش بدلیل اسهال و دفع از طریق ادرار بدلیل بیماری های کلیوی و فوق کلیوی وجود دارد .

 

کمبود پتاسیم

علامت عمده کاهش پتاسیم خون ، ضعف عمومی کاهیچه ها است که مشخسه آن ضعف مفرط ، کاهش ریتم روده و انبساط شکم ، ضعف ماهیچه های تنفسی میباشد .  

عوارض کمبود  ویتامین ها

سلام دو دوره است که به دلیل تقلب در کنسانتره و دیگر مواد  آخرای دوره یه تعدادی مرغ فلج تو گله هم پیدا شده و من هم دنبال راه چاده بودم به خاطر همین گفتم  مقاله ای در مورد کمبود عناصر براتون بذارم که اگه موردی تو گله هاتون دیدی بتونید تشخیص بدید که چه عنصری تو گله کمه . امیدوارم که براتون مفید باشه .

عوارض کمبود ویتامین آ

                                     

در مر های بال 2-5 ماه ماده شیری رنگی در چشم ها جمع شده و مرغ قادر به دیدن نیست .

عوارض کمبود ویتامین آ در جوجه ها عبارتند از فلجی ، کاهش رشد ، چرت زدن ، ضعف ، ناهماهنگی و ناصافی پر و بال اگر کمبود شدید باشد نوعی فلجی که با فلجی ناشی ازکمبود ویتامین ای ( انسفالومالشیا (جوجه دیوانه ) متفاوت است . مواجه میشود . زردیموجود در منقارها و پاها از بین میرود و تاج و ببی  رنگ میشود . به هنگام کمبود مزمن ویتامین آ ممکن است اشک ایجاد شود و مواد پنیری شکل در پلک ها جمع شود . که به دلیل مرگ قبل مرغ قبل این عرضه کمتر دیده میشود .

              

کلیه ها کمرنگ شده و کورک های کوچک سفید در مجاری تنفسی و گوارشی ددیده میشود و رسوب اسید اوریک در قلب و کبد و طحال دیده میشود . فلجی ناشی از کمبود ویتامین آ وای هر دو عدم تعدل است ولی در ویتامین ای خونریزی و تورم مخچه وجود دارد .

 

ویتامین دی

                        

در مرغ های  بالغ کمبود ویتامین دی باعث نازکی پوسته تخم مرغ شده مرغ روی پای نمیتواند باشد و منقار پنجه و زانو نرم میشود . در جوجه های علاوه به تعویق افتادن رشد علامت راشیتیسم که مشخص کننده آن ضعف شدید پاهاست در 2 تا 3 هفتگی منقار و پنجه ها نرم و خمیده میشود . در جوجه ها برای حرکت تلاش میکنند و پس از چندی روی زانو مینشیند و استراحت میکنند ، اما در همان هنگام از طرفی به طرف دیگر غلت میخورند که نشانگر عدم وجود حس تعادل است . در حالت مزمن مزمن ویتامن دی کجی شدید اسکلت ظاهر میشود . ستون فقرات ممکن است در ناحیه کمر و دم خمیدگی پیدا کند حجم سینه کم شده و اعضای حیاتی به هم  نزدیک و روی هم میافتد استخوان ها نرم و به آسانی شکسته میشود.مهمترین علامت جوجه ها وجود دانه هایی روی دنده ها در محل اتصال با ستون فقرات و خمیدگی آنها به طرف داخل است .

 

علائم کمبود ویتامین ای

سه بیماری ناشی از کمبود ویتامین ای در جوجه ها ی در حال رشد ، انسفالومالشیا، تراوش آب در زیر پوست و تحلیل ماهیچه ای است .

انسفالومالشیا (عمل آنتی اکسیدان ویتامین ای): نوعی فلجی است که نتیجه خونریزی و تورم لایه های مخچه  بوجود میآید .

                           

تراوش آب زیر پوست (ارتباط با سلنیم ): تاول و تورم شدیدی که در اثر افزایش قابل توجه در نفوذ پذیری مویرگ به وجود آمده است که با اضافه کردن سلنیم میتوان بیماری را درمان نمود .

تحلیل ماهیچه ای تغذیه ای : هنگامی که کمبود با کمبود اسید امینه گوگرد دار همراه باشد ، جوجه ها بیماری ماهیچه ای شدید ی را در سن حدود 4 هفتگی ، به ویژه در ماهیچه سینه گاهی نیز در پا از خود نشان میدهند . در این کمبود الیاف ماهیچه ها بویژه سینه سفید شده و به صورت راه راه دیده میشود که در جهت درمان میتوان از ویتامین ای به همراه  سیستین استفاده نمود .

 

ویتامین کا

علامت کمبود ویتامین کا افزایش زمان انعقاد خون و گاهی به دلیل شدت کمبود خونریزی مداوم ناشی از زخم و خراش  میمیرد . کمبود خفیف باعث بروز لکه های کوچک خون در ناحیه سینه بال ها پاها دیواره روده ها و حفره شکمی  میشود .

 

تیامین ( ویتامین ب1 )

علامت کمبود بی اشتهایی با کاهش وزن ، پرها فرسوده ، ضعف پاها و عدم تعادل همراه است در مرغ های بالغ تاج آبی نشان میدهد . با پیشرفت کمبود ، فلج ماهیچه ها ظاهر میشود که با ماهیچه های جمع کننده ناخن ها شروع میشود و به طرف بالا حرکت میکند و باز کننده های پا ها و بال ها و گردن را نیز در بر میگیرد . جوجه ها روی پاها خمیده مینشیند و گردن به طرف پشت خم میشود.برگشت سر به دلیل فلج ماهیچه های پیشین گردن است . کمیبعد از این حالت ، جوجه توانایی خود را برای ایستادن یا نشستن از دست میدهد و به زمین میافتد ، که ممکن است سرش هنوز به حالت برگشته باشد . کاهش پیش رونده ای در سرعت تنفس حاصل می شود غده فوق کلیوی بزرگ و ظاهرا تورم بافت ها بویژه پوست را ایجاد میکند . قلبو معده و دیواره روده  به طور جزئی دچار تحلیل میشود .

 

کمبود ریبو فلاوین ( ویتامین ب 2 )   

تغییرات در عصب سیاتیک ، خمیدگی ناخن و فلجی را در جوجهای در حال رشد ایجاد میکند ..جوجه آوری بسیار کم میشود .اشتها تغییر نمیکند اما رشدشان کم و ضعیف میشوند و در یکی دو هفته اول دچار اسهال میشوند .جوجه ها حرکت نمیکنند ، مگر اینکه به زور وادار شوند و غالبا روی مفصل ها و با کمک بال ها حرکت میکنند . ناخن ها چه در حالت حرکت و چه در حال استراحت ، به طرف داخل خمیده هستند . ماهیچه های پا خشک و خشن است. در مراحل پیشرفته جوجه ها روی زمین پهن میشوند و پاها به جهت مخالف باز میشوند .اعصاب سیاتیک و بازو بزرگ میشود .

 

نیاسین ( اسید نیکوتینیک )

مهمترین علامت قوسی شدن و تورم مفصل پاهاست .این علام شبیه به کمبود منگنز و کولین است ولی در نیاسین مفصل به ندرت از محل خود بیرون میآید . علائم دیگر آن تورم دهان اسهال و کاهش رشد پرهاست .

علائم کمبودویتامین ب 6 ( پیریدوکسین)

کاهش اشتها و رشد ، راه رفتننامنظم به طوری که جوجه بی هدف راه میرود  .از علائم  میباشد معمولا یک پا خمیدگی شدید پیدا میکند و ناخن وسط به داخل خم میشود .جوجه ها دچار فرسایش سنگدان میشوند .

 

علائم کمبود بیوتین

در اثر کمبود بیوتین ، ضایعات پوستی در پاها و پوست اطراف منقار و چشم ها ، مشاهده میشود .

 

علائم کمبود کولین

ابتدا خونریزی و تورم جزئی در مفصل پا و سپس مفصل درشت نی و کف پا به دلیل پیچیدگی کف پا ، به وضوح پهن میشود و مفصل پا از امتداد درشت نی خارج میشود و پا تحمل وزن بدن را ندارد .

 

سال نو مبارک

سال نو مبارک بر تمامی فعالان صنعت طیور تبریک میگم  و سال شرسار از موفقیت رو برای همه زحمت کشان این صنعت آرزومندم .

پرواز کردن

زندگی نبرد لیاقت هاست حتی در انتهای بن بست نیز راه آسمان باز است. پس پرواز کردن را بیاموز

               

 
  BLOGFA.COM